fbpx

Tips om te bewegen tijdens de zwangerschap

Tijdens een zwangerschap is het belangrijk om voldoende te bewegen.

Er wordt aangeraden langdurig zitten te vermijden en deze periodes op regelmatige basis te onderbreken met een lichte vorm van activiteit. Verder raadt men aan om per dag dertig minuten matig intensieve lichaamsbeweging te voorzien tijdens de zwangerschap. Dit kan bijvoorbeeld al door extra lichaamsbeweging in te bouwen in je dagelijkse activiteiten.

TIP: ook gezond en evenwichtig eten is belangrijk tijdens jouw zwangerschap.
Meer weten? Lees onze blog over gezonde voeding tijdens de zwangerschap.

Een zwangerschap is geen ideale periode om een nieuwe uitdaging aan te gaan of een nieuwe (intensieve) sport te starten.

Anderzijds is een zwangerschap zeker geen reden om te stoppen met sporten. Als je reeds aan sport deed vóór je zwangerschap, mag je dit zeker verder zetten. Het moet wel comfortabel blijven aanvoelen en op een verantwoorde manier gebeuren. 

Volgende zaken worden echter wel afgeraden:

  • competitiesport
  • contactsport
  • sport waar de kans op vallen groot is

Het belangrijkste blijft luisteren naar je lichaam en uitputting vermijden. Wanneer je je goed voelt en je bijvoorbeeld geen harde buiken krijgt, mag je deze sport verder blijven uitoefenen.

Volgende sporten zijn aangeraden voor zwangere vrouwen:

  • wandelen
  • fietsen
  • zwemmen

Door bijvoorbeeld oefeningen te doen in het water, voel je de extra kilootjes wat minder en kan je voldoende blijven bewegen.
Het is zeker ook aangeraden om voldoende suiker en vocht in te nemen als zwangere.

Vraag zeker raad aan je vroedvrouw of arts rond lichaamsbeweging en het uitoefenen van een sport tijdens je zwangerschap!

Bewegen tijdens de zwangerschap: tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven
Stuur ons een bericht