fbpx

Tips om zwangerschapskwaaltjes aangenamer maken

Helaas zijn er heel wat vrouwen die last hebben van zwangerschapskwaaltjes. Gelukkig is er (meestal) wel iets om deze kwaaltjes toch wat aangenamer te maken.

1. Vermoeidheid en hoofdpijn

De 3 boosdoeners hiervoor zijn hormonen, stress en spanning.

  • Geef toe aan de vermoeidheid: er gaat heel veel energie naar de vorming van je kindje in je buik. Het is belangrijk om te luisteren naar je lichaam en op tijd te rusten.

2. Misselijkheid

Iets wat iedereen onmiddellijk associeert met zwanger zijn. Vaak komt het voor tijdens de ochtend, maar het kan ook midden op de dag voorkomen. Bij de meeste vrouwen verdwijnt deze klacht eens je 12 weken zwanger bent. Helaas is dit niet bij iedereen het geval en kan de misselijkheid terugkomen op het einde van de zwangerschap omdat de baby tegen de maag begint te duwen.

  • Eet regelmatig kleine hoeveelheden en vermijdt zo een lege maag. Kies ook best voor voedsel dat makkelijk verteerbaar is en zorg dat je altijd een kleine, lichte snack mee hebt voor onderweg.

3. Vele toiletbezoekjes

Deze klacht komt helaas gedurende de volledige zwangerschap voor. In het begin door de hormonen, op het einde doordat jouw blaas minder ruimte heeft en er extra druk is door de baarmoeder.

  • Blijf voldoende drinken, ook al zijn er daardoor nog meer toiletbezoekjes nodig. Jouw lichaam vraagt erom voldoende gevoed te worden. Dus goed drinken en op tijd eten kan helpen bij verschillende klachten zoals vermoeidheid, hoofdpijn én misselijkheid.
  • EXTRA TIP: drink enkel minder in het uur voor je naar bed gaat en vermijdt die vervelendste nachtelijke toiletbezoeken.

4. Bandenpijn

Dit is gelukkig volledig onschuldig in tegenstelling tot wat veel vrouwen denken. 

Wanneer je baarmoeder groeit, rekken de verschillende banden die je baarmoeder op zijn plaats houden. Dit kan bij onverwachte bewegingen een (korte) scherpe pijn in je onderbuik of liezen veroorzaken.

Niet te verwarren met harde buiken of oefenweeën: dit zijn samentrekkingen van de baarmoeder en voelt als een spanning van een halve minuut tot een minuut of langer.

5. Stemmingswisselingen

De hormonen gieren door je lijf, dit kan zorgen voor een emotionele rollercoaster. Geen zorgen: het hoort erbij, het is perfect normaal en je partner went er best gewoon aan. 😊

  • Betrek jouw partner bij jouw zwangerschap. Zo weet hij/zij ook wat te verwachten tijdens elke periode van de zwangerschap.

6. Brandend maagzuur

De spier tussen je maag en slokdarm sluit door invloed van hormonen minder goed. Maagzuur komt hierdoor gemakkelijker omhoog. Door bepaalde voedingsmiddelen te vermijden kan je hier gelukkig wel rekening mee houden.

  • Probeer eens om producten die vet, zuren of koolzuur bevatten te vermijden. Vraag ook na bij jouw dokter welke medicatie je hiervoor eventueel kan nemen.

7. Lage rugpijn

Door het extra gewicht dat je lichaam meedraagt kan je soms een verkeerde houding aannemen. Je bent dat extra gewicht niet gewend en een andere belasting van je onderrug zorgt soms voor lage rugpijn.

  • Een warmtekussentje helpt om even te ontspannen of verlichting te geven. Zowel tegen bandenpijn als een pijnlijke onderrug.

Er zijn nog heel wat andere mogelijke zwangerschapskwaaltjes. Hiervoor kan je altijd terecht bij jouw arts, gynaecoloog of vroedvrouw. Zij kunnen jou altijd extra tips geven of nagaan of medicatie een oplossing of verlichting kan bieden.

Tips tegen zwangerschapskwaaltjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven
Stuur ons een bericht