fbpx

Tijdens een zwangerschap is het belangrijk dat je gezond en evenwichtig eet.

Er groeit een baby in je buik dus je lichaam heeft voedingsstoffen nodig om de ontwikkeling van je kindje tot stand te brengen. Naast een gezond en gevarieerd voedingspatroon is ook het innemen van de zwangerschapsvitaminen aangeraden.

Let er zeker op dat je onder andere extra foliumzuur inneemt tijdens de eerste 3 maanden van je zwangerschap. Dit verlaagt de kans op neuralebuisdeffecten bij de baby.

Vaak wordt er gezegd dat je nu moet eten voor twee, maar eigenlijk is dat een fabeltje.

Dit is helemaal niet nodig. Integendeel, plots veel meer eten kan leiden tot overgewicht. Wel is het zo dat je door de hormonen vaak wel zin kunt hebben in bepaalde zaken. Je mag hier zeker aan toegeven, maar probeer de ongezonde zaken wat te beperken.

Het is aangeraden om 3 hoofdmaaltijden per dag te eten en ongeveer 2 of 3 tussendoortjes. Hierbij is gevarieerd eten zeer belangrijk.

Je kan je baseren op de voedingsdriehoek.

Hierbij geldt dat hoe groter het vak hoe meer je van deze voedingsstoffen nodig hebt. Zo is het bijvoorbeeld aangeraden om minimum 1,5 tot 2 liter vocht per dag in te nemen.
Uiteraard wordt alcohol best vermeden tijdens de zwangerschap. Het kan schade aan de baby brengen.

Meer info over de voedingsdriehoek kan je vinden via het Vlaams Instituut Gezond Leven.

Toxoplasmose

Mensen die niet immuun zijn voor toxoplasmose moeten goed op volgende zaken letten wat betreft de voeding:

  • eet geen rauw vlees of rauwe vis
  • let er op dat groentjes steeds goed gewassen werden

Voor verdere info rond toxoplasmose kan je steeds terecht bij je vroedvrouw of dokter.

Gemiddeld zien we per zwangerschap een gewichtstoename van ongeveer 12 kg.

Natuurlijk is dit een richtlijn. Sommige zwangeren komen slechts 10 kg bij (bv. door het vele misselijk zijn in het begin van de zwangerschap), andere kunnen gerust 15 kg bijkomen. De gewichtstoename is dus bij iedereen anders.

Naast gezonde voeding is lichaamsbeweging ook zeer belangrijk tijdens een zwangerschap. Let er dus op dat je voldoende beweegt doorheen de dag.

Gezond & smakelijk eten!

Gezonde voeding tijdens de zwangerschap

Eén gedachte over “Gezonde voeding tijdens de zwangerschap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven
Stuur ons een bericht